Az edzés, mint játszma
Az edzést nézd olyan szemszögből, hogy egy „játszma”. A játszma egy cselekvés, amit valamilyen céllal csinálsz.
Játszma lehet egy focimeccs, egy sakkverseny, vagy akár egy táncverseny. De nem csak sport tevékenység lehet játszma. Egy ügyvezetőnek a játszmája az, hogy a cége terjeszkedjen és piacvezető legyen. Vagy egy autószerelőnek a játszmája az, hogy az elromlott autókat újjá varázsolja. Egy anyának a játszmája a gyereknevelés. Nagyon sokféle játszma létezik, és egy embernek egyszerre több játszmája is lehet.
Minden játszmához az alábbi három pont tartozik.
RAJZOT BEILLESZTEINI!!!!
CÉL:
Megvalósítandó eredmény, egy kívánatos állapot.
Nagyon fontos, hogy az edzőnek kell meghatározni a célt minden csoportban, és a célt kommunikálni kell a gyerekek és a szüleik felé. Csak akkor fognak csapat szinten együtt működni Veled, ha tudják mi a cél, merre tart a csoport. Ügyelj arra, hogy a cél, mindig reális legyen a csoport számára. Egy nagyon távoli cél elérhetetlennek tűnhet és nem fogják magukénak érezni. Pl.: egy teljesen kezdő csoport célja az első évben ne az legyen, hogy világbajnok lesz, mert nem reális. Ellenben reális cél lehet, hogy év végén a házi bajnokságot megnyeri a csapat.
Ahhoz, hogy az edzésen elérd a kívánt célt, nem csinálhatja a gyerek azt, amit csak akar. Kell egy vezető, aki azt a csoportot irányítja és kontrollálja abba az irányba, hogy a célt elérje a csoport. Az edző a csoport vezetője. És ezt a titulust fel kell, hogy vegye. Ő ad ki utasítást annak érdekében, hogy a csoport összes tagja egy irányba tartson, ne legyen rendbontás, széthúzás.
KORLÁTOK/ SZABÁLYOK:
A korlátok az edzésen a szabályok, egyfajta szabályrendszer annak érdekében, hogy a gyerekeket egy irányba állítsa és egy összetartó, céljait elérő csoport legyen, széthúzás, konfliktusok nélkül. A korlátokat úgy kell megfogalmazni, hogy a célt támogassák. Nem az a célja, hogy elnyomja a gyerekeket, és mindent megtiltson. A józan észt használva, úgy kell megfogalmazni, ami az edző munkáját és edzés zökkenőmentességét elősegíti. A korlátok abban segítenek, hogy a cél felé történjen a haladás.
Példa:
- Edzés előtt 10 perccel előbb érkezzen a gyerek, hogy át tudjon öltözni
- váltó ruha szükséges, és gumi talpú edzőcipő
- Edzés során, amikor az edző beszél a gyerekek nem beszélnek, az edzőre figyelnek
- Az edzés ideje alatt a teremből önkényesen nem mehet ki a gyerek, edzői engedély kell hozzá
- Edzés alatt nem rágógumizhat
- Tilos verekedni, a másik gyerekbe szándékosan belekötni
- ….
Van egy egyesületi központi szabályrendszer, amelyet minden edző megkap az egyesület vezetőjétől. Emellett hozzáteheti a saját maga által fontosan vélt, vagy az adott edzés helyszínhez kapcsolódó szabályokat.
Ne feledd, csak fegyelmezett körülmények között lehet eredményesen és hatékonyan tanítani.
SZABADSÁG:
Szabadság: alatt az edzésen a gyerekek mozgásterét értjük. Azt, hogy a szabályok betartása mellett milyen lehetőségei vannak.
Ha túl nagy a szabadság, és mindent meg lehet csinálni az edzésen, mindenféle szankció nélkül, akkor fejetlenség, zűrzavar, és rendbontás lesz. A gyerekek fogják irányítani az edzőt, és nem fordítva.
Pl.:
- Szabadság az, hogy a gyerekek bárhová helyezkedhetnek a tánc során. A lényeg, hogy kartávolságra legyenek egymástól.
- Szabadság, az, hogy bármilyen táncruhába jöhet, ő döntheti el. A lényeg, hogy váltó ruha legyen.
- Elmondhatja a véleményét, ha felteszi a kezét és jelzi, hogy mondani kíván valamit.
- Szabadság lehet, hogy kimehet előre az edző mellé az edzésen bemutatni a gyakorlatot, ha megkéri az edzőt.
Figyeld meg, hogy valójában nem csak az edzésre igaz a játszam állapot, hanem az élet bármilyen más területére is.
Legutóbbi hozzászólások