Oldal kiválasztása

Az edzés, mint játszma

 

Az edzést nézd olyan szemszögből, hogy egy „játszma”. A játszma egy cselekvés, amit valamilyen céllal csinálsz.

Játszma lehet egy focimeccs, egy sakkverseny, vagy akár egy táncverseny. De nem csak sport tevékenység lehet játszma. Egy ügyvezetőnek a játszmája az, hogy a cége terjeszkedjen és piacvezető legyen. Vagy egy autószerelőnek a játszmája az, hogy az elromlott autókat újjá varázsolja. Egy anyának a játszmája a gyereknevelés. Nagyon sokféle játszma létezik, és egy embernek egyszerre több játszmája is lehet.

Minden játszmához az alábbi három pont tartozik.

 

RAJZOT BEILLESZTEINI!!!!

 

CÉL:

Megvalósítandó eredmény, egy kívánatos állapot.

Nagyon fontos, hogy az edzőnek kell meghatározni a célt minden csoportban, és a célt kommunikálni kell a gyerekek és a szüleik felé. Csak akkor fognak csapat szinten együtt működni Veled, ha tudják mi a cél, merre tart a csoport. Ügyelj arra, hogy a cél, mindig reális legyen a csoport számára. Egy nagyon távoli cél elérhetetlennek tűnhet és nem fogják magukénak érezni. Pl.: egy teljesen kezdő csoport célja az első évben ne az legyen, hogy világbajnok lesz, mert nem reális. Ellenben reális cél lehet, hogy év végén a házi bajnokságot megnyeri a csapat.

Ahhoz, hogy az edzésen elérd a kívánt célt, nem csinálhatja a gyerek azt, amit csak akar. Kell egy vezető, aki azt a csoportot irányítja és kontrollálja abba az irányba, hogy a célt elérje a csoport. Az edző a csoport vezetője. És ezt a titulust fel kell, hogy vegye. Ő ad ki utasítást annak érdekében, hogy a csoport összes tagja egy irányba tartson, ne legyen rendbontás, széthúzás.

 

 

KORLÁTOK/ SZABÁLYOK:

A korlátok az edzésen a szabályok, egyfajta szabályrendszer annak érdekében, hogy a gyerekeket egy irányba állítsa és egy összetartó, céljait elérő csoport legyen, széthúzás, konfliktusok nélkül.  A korlátokat úgy kell megfogalmazni, hogy a célt támogassák. Nem az a célja, hogy elnyomja a gyerekeket, és mindent megtiltson. A józan észt használva, úgy kell megfogalmazni, ami az edző munkáját és edzés zökkenőmentességét elősegíti. A korlátok abban segítenek, hogy a cél felé történjen a haladás.

Példa:

  • Edzés előtt 10 perccel előbb érkezzen a gyerek, hogy át tudjon öltözni
  • váltó ruha szükséges, és gumi talpú edzőcipő
  • Edzés során, amikor az edző beszél a gyerekek nem beszélnek, az edzőre figyelnek
  • Az edzés ideje alatt a teremből önkényesen nem mehet ki a gyerek, edzői engedély kell hozzá
  • Edzés alatt nem rágógumizhat
  • Tilos verekedni, a másik gyerekbe szándékosan belekötni
  • ….

Van egy egyesületi központi szabályrendszer, amelyet minden edző megkap az egyesület vezetőjétől. Emellett hozzáteheti a saját maga által fontosan vélt, vagy az adott edzés helyszínhez kapcsolódó szabályokat.

Ne feledd, csak fegyelmezett körülmények között lehet eredményesen és hatékonyan tanítani.

 

 

SZABADSÁG:

Szabadság: alatt az edzésen a gyerekek mozgásterét értjük. Azt, hogy a szabályok betartása mellett milyen lehetőségei vannak.

Ha túl nagy a szabadság, és mindent meg lehet csinálni az edzésen, mindenféle szankció nélkül, akkor fejetlenség, zűrzavar, és rendbontás lesz. A gyerekek fogják irányítani az edzőt, és nem fordítva.

Pl.:

  • Szabadság az, hogy a gyerekek bárhová helyezkedhetnek a tánc során. A lényeg, hogy kartávolságra legyenek egymástól.
  • Szabadság, az, hogy bármilyen táncruhába jöhet, ő döntheti el. A lényeg, hogy váltó ruha legyen.
  • Elmondhatja a véleményét, ha felteszi a kezét és jelzi, hogy mondani kíván valamit.
  • Szabadság lehet, hogy kimehet előre az edző mellé az edzésen bemutatni a gyakorlatot, ha megkéri az edzőt.

 

Figyeld meg, hogy valójában nem csak az edzésre igaz a játszam állapot, hanem az élet bármilyen más területére is.

error: Content is protected !!